7 september 2010

Lokalpolitiken i Landskrona

I mitt första inlägg här på bloggen så skrev jag rubriken ”Följ mig på min resa till riksdagen” och detta inlägg har inte med min resa att göra, eller är det kanske en direkt bidragande orsak till att resan slutar just i riksdagen, avgör själv :-)

• Fler jobb – inom äldreomsorgen, skola och andra kommunala verksamheter.

• Gratis buss åt alla och mer stöd åt föreningslivet.

• Kommunen ska dessutom gå i bräschen för sex timmars arbetsdag med bibehållen lön för sina anställda.

• Utländsk bakgrund ska det bedömas som en merit vid anställning i kommunen. Alla nivåer i kommunen ska spegla befolkningen i Landskrona.

Ja, så står det i Vänsterpartiets lokala partiprogram i Landskrona där de säger sig göra stora satsningar på offentlig verksamhet. Kommunen kan spara pengar genom att ha verksamheterna i egen regi i stället för att privatisera. – säger Cecilia Mattsson, Vänsterpartiets första namn i Landskrona.

Men några skattehöjningar ska det inte bli och hur satsningarna ska finansieras framgår inte av programmet.

– Det handlar om prioriteringar menar Cecilia Mattsson.

Hur skall jag då kommentera detta? Det mesta talar sitt tydliga språk men jag skall delge er en del synpunkter i alla fall.

– Det handlar om prioriteringar! Jag tror bestämt att jag håller med Cecilia Mattsson, hur udda det än känns. Naturligtvis handlar det om prioriteringar och jag prioriterar välfärden som våra äldre byggt upp och som vi idag bara tar förgivet.

Ett samhälle i balans kräver att det kommer in skattepengar i samma omfattning som det betalas ut bidrag och subventioneras. Det vore ju klädsamt om vänstern på något sätt indikerar hur de tänker finansiera detta. Men jag kan inte säga att jag är förvånad för dessa ofinansierade satsningar kommer från ett parti som inte ens lyckats prestera någon budget för nästa år.

Utländsk bakgrund skall ses som en merit vid anställning, är ungefär lika befängt som att generellt säga att det skall vara en merit att komma från Lund. Klart att det finns de anställningar då det kan ses som en merit att ha utländsk bakgrund, men det är väl rimligt att avgöra ifrån fall till fall. Jag kan inte låta bli att tänka lite tvärtom här, ponera att Sverigedemokraterna säger att det skall ses som en merit att vara svensk vid anställning i kommunen. Rubrikerna kan ni ju tänka er själv. Jag tänker inte vara med att diskriminera det svenska folket, det är illa nog som det är.

6 timmars arbetsdag med bibehållen lön låter ju kanon, varför inte slå på stort och kräva heltidslön till alla stadens invånare? (ironi) Formuleringen är dock lite otydlig för tänk på dem som idag jobbar 4 tim/dag (mer ironi)

Än en gång, vem skall betala detta? Vad skall prioriteras bort? Inte nog med 6 timmars arbetsdag alla bidragstagare som ”tvingas” ut i praktik skall väl också ha fullt betalt? Hur tänker Vänsterpartiet när de säger att kommunen kan spara pengar genom att ha verksamheterna i egen regi i stället för att privatisera? Syftet brukar vara det motsatta att få likvärdig eller bättre kvalitet till lägre pris genom privatisering. Det är väldigt lätt att slänga ur sig en massa populistiska och helt ogenomförbara förslag i en valrörelse men det är en annan sak att leva upp till dem efter valet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar